Για την αναδημοσίευση ή την αναπαραγωγή του παρόντος χρειάζεται είτε η αναφορά της πηγής, είτε η παραπομπή στην ιστοσελίδα μας . Οι απόψεις και και οι θέσεις που λαμβάνει κάποιο ενυπόγραφο άρθρο δεν εκφράζουν κατ' ανάγκη την μητρόπολη μας στο σύνολο τους . Ως εκ τούτου όποια διαφωνία ή υπόδειξη αφορά τον συγγραφέα. Η ιστοσελίδα μας φιλοξενεί κείμενα που θεωρεί ότι λειτουργούν προς την ενημέρωση του πιστού, εμπιστεύεται την κρίση του και την κοινή λογική.
Η ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Δ/νσις: Ἰωάννου Γενναδίου 14 – 115 21, Ἀθῆναι
Τηλ. 210-72.72.204, Fax 210-72.72.210, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ
30 Ἰανουαρίου 2023
Ἀγαπητά μας παιδιά,
Στίς 30 Ἰανουαρίου τιμᾶμε κάθε χρόνο τούς τρεῖς Ἱεράρχες, δηλαδή τόν Μέγα Βασίλειο, Ἀρχιεπίσκοπο Καισαρείας, τόν Ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, Ἀρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως, καί τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο, Ἀρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως. Ἀπό τόν 11ο μ.Χ. αἰώνα ἔχει καθιερωθεῖ ὁ κοινός ἑορτασμός τους τήν 30ή Ἰανουαρίου, γιά νά προβάλλεται ὁ συνδυασμός χριστιανικῆς θεολογίας καί ἑλληνικῶν γραμμάτων, πνευματικῆς ζωῆς καί κοινωνικῆς δράσεως, διότι αὐτοί ἐπέτυχαν μέ ἄριστο τρόπο τοῦτο τόν συνδυασμό.
Ὁ πρῶτος ἑορτασμός τους ὡς Προστατῶν τῆς Παιδείας ἔγινε τό 1826 στήν Κέρκυρα, στήν Ἰόνιο Ἀκαδημία, τήν πρώτη πανεπιστημιακοῦ ἐπιπέδου ἑλληνική σχολή στήν ἱστορία τῆς νεοελληνικῆς ἐκπαιδεύσεως. Στό ἐλεύθερο Ἑλληνικό Κράτος τιμῶνται ἀπό τό 1842 ὡς Προστάτες τῶν Γραμμάτων, τῶν διδασκόντων καί τῶν μαθητῶν.
Ἡ Ἑλληνορθόδοξη Παιδεία, πού ἐκαλλιέργησαν οἱ τρεῖς αὐτοί ἅγιοι Ἱεράρχες καί διδάσκαλοι, εἶναι πάντοτε ἐπίκαιρη, διότι προσφέρει πρότυπα ζωῆς σέ ὅλους, καί ἰδίως στούς νέους.
Σήμερα βιώνουμε μιά μεγάλη πνευματική κρίση. Κρίση, πού ὀφείλεται κυρίως στήν ἔλλειψη προτύπων καί προοπτικῆς γιά τό μέλλον ἤ μᾶλλον στήν προβολή λανθασμένων προτύπων. Οἱ νέοι διψᾶτε γιά ἕνα καλύτερο κόσμο. Ἕνα κόσμο πού νά προσφέρει ἡρεμία, ἀσφάλεια καί κυρίως προοπτική ζωῆς καί προοπτική αἰωνιότητας. Διότι, ὅταν σᾶς προσφέρεται μία ζωή πού ἀρχίζει καί τελειώνει στό παρόν, χωρίς ἐλπίδα καί προοπτική γιά κάτι περαιτέρω, τότε ἡ παροῦσα ζωή δέν ἔχει νόημα. Γι̉ αὐτό καί θέλετε ἀπό ἐμᾶς τούς μεγαλυτέρους νά σᾶς προσφέρουμε αὐτά πού ζητᾶτε. Καί ἰδίως αὐτήν τήν προοπτική τῆς ἐλπίδας. Ὅταν, ὅμως, ἐμεῖς δέν ἀνταποκρινόμεθα σ’ αὐτήν τήν προσδοκία σας, τότε ὅλοι δρέπουμε πικρούς καρπούς· ἀντικοινωνική συμπεριφορά, ἀπαξίωση τῶν πάντων, ἀδιαφορία γιά τήν ζωή, περιστατικά βίας μεταξύ συμμαθητῶν, ἀσέβεια πρός τούς γονεῖς καί τούς δασκάλους, ροπή γιά ἐξαρτησιογόνες οὐσίες κ.λ.
Στόν ἀντίποδα τῶν δικῶν μας ἐλλείψεων καί λαθῶν πρός ἐσᾶς ὑπάρχουν τά πρότυπα ζωῆς καί παιδείας πού προσέφεραν οἱ τρεῖς Ἱεράρχες. Ὁ π. Γεώργιος Μεταλληνός, ἕνας σπουδαῖος Πανεπιστημιακός διδάσκαλος, ἔλεγε, ὅτι ἡ σημερινή παιδεία προσφέρει μιά ἁπλή ἐκπαίδευση, δηλαδή μύηση σέ μία ἀναπαραγόμενη γνώση, πού κάνει τον ἄνθρωπο ἕνα γρανάζι τῆς κρατικῆς μηχανῆς (ὄν παραγωγικό). Ἔτσι τελειοποιοῦνται ἀπλῶς οἱ μηχανές καί ΟΧΙ ὁ ἄνθρωπος. Ἡ χριστιανική παιδεία ὅμως, πού προτείνουν οἱ ἅγιοι τρεῖς Ἱεράρχες, εἶναι ἀγωγή τοῦ ἀνθρώπου μέ μορφωτικό πρότυπο ὄχι τόν «καλόν κἀγαθόν» ἄνθρωπο, ἀλλά τόν Θεάνθρωπο Ἰησοῦ Χριστό. Αὐτή ἡ παιδεία συνδέεται ἄμεσα πρῶτα μέ τόν χῶρο τῆς οἰκογένειας. Οἱ τρεῖς Ἱεράρχες ἐγνώρισαν στά πρόσωπα τῶν γονέων τους, καί μάλιστα τῶν μητέρων τους, ἀπαράμιλλα πρότυπα ἀγωγῆς. Ὁ Μέγας Βασίλειος ὁμολογεῖ, ὅτι ἡ διαμόρφωση τῆς προσωπικότητάς του ἐποικοδομήθηκε στίς καταβολές πού ἔθεσαν ἡ μητέρα του Ἐμμέλεια καί ἡ γιαγιά του Μακρίνα[1]. Στό σημεῖο αὐτό συναντῶνται οἱ Πατέρες μας μέ τόν μεγάλο τραγικό Εὐριπίδη, πού ἔγραφε: «Καί τῆς γενιᾶς ὅταν δέν μπεῖ καλό θεμέλιο, ἀνάγκη εἶναι οἱ ἀπόγονοι νά δυστυχοῦν»[2]. Γι̉ αὐτό καί ὁ ἱερός Χρυσόστομος ἔλεγε: «Ἡ μέριμνα γιά τά παιδιά μας πρέπει νά εἶναι ἡ πρώτη προτεραιότητα τῶν γονέων»[3].
Εἶναι ἐντυπωσιακή ἡ εὐρύτατη παιδεία τῶν Τριῶν Ἱεραρχῶν καί τρανό παράδειγμα ἡ πορεία τῆς ζωῆς τους. Ἄν καί οἱ τρεῖς ἦσαν γόνοι εὐκατάστατων οἰκογενειῶν, στό ἀπόγειο τῆς σταδιοδρομίας τους ἐγκαταλείπουν τά πάντα πίσω τους, ἀξιώματα, πλοῦτο, δόξα καί ἐξουσία, καί γίνονται φτωχοί. Ἐπιλέγουν τήν ἄσκηση, μέσα ἀπό τήν ὁποία μορφώνονται πνευματικά στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Καί ἐπιστρέφουν κατόπιν στόν κόσμο, μοιράζοντας αὐτήν τήν ἀγάπη πού μέ πολύ κόπο μάζεψαν. Στίς ἡμέρες μας θά μποροῦσε νά θεωρηθεῖ ἀκατανόητη ἡ ἐπιλογή τους καί οἱ ἴδιοι ...ἀποτυχημένοι. Ἄν καί δάσκαλοι, γίνονται διά βίου μαθητές, πού μαθητεύουν μέ ταπείνωση στόν πόνο, τήν ἀνέχεια καί τήν θλίψη τῶν ἀνθρώπων.
Ἀγαπητά μας παιδιά,
Ἄς γνωρίσουμε καλύτερα τό πνευματικό, ἐκπαιδευτικό καί κοινωνικό ἔργο τῶν τριῶν Ἱεραρχῶν γιά νά ἔχουμε καί ἐμεῖς σήμερα φωτεινούς ὁδοδεῖκτες στή ζωή μας. Γιά νά μάθουμε νά πιστεύουμε, νά ἐλπίζουμε, νά ἀγαπᾶμε. Γιά νά εἴμαστε ἀνοιχτοί, ὄχι στό παλιό ἤ τό νέο, ἀλλά στό ἀληθινό. Γιά νά συναντήσουμε τόν Τριαδικό Θεό καί νά ἀγαπήσουμε τήν εἰκόνα Του, τόν συνάνθρωπο μας δηλαδή. Τότε ὅλοι, καί πρώτιστα ἐσεῖς, θά μποροῦμε νά ἀτενίζουμε τό μέλλον μέ τήν αἰσιοδοξία τῶν παιδιῶν πού ἔχουν Πατέρα τόν Χριστό, μέ τήν αἰσιοδοξία δηλαδή ἐκείνων πού γνωρίζουν ὅτι ὁ Θεός εἶναι Ἀγάπη καί ὅτι τό μέλλον τους εἶναι ἡ ΖΩΗ μαζί Του. Τότε, καί μόνον τότε, θά μποροῦμε, ὄχι μόνον νά εἴμαστε ὑπερήφανοι γιά τό παρελθόν, ἀλλά καί νά ἐλπίζουμε βάσιμα γιά τό μέλλον.
Σᾶς εὐχόμεθα νά ἔχετε, μέ τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ, καλή Πρόοδο!
Μέ πατρική στοργή καί ἀγάπη
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος
† Ὁ Ἀθηνῶν ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ, Πρόεδρος
καί τά Μέλη τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου
[1] «ἥν ἐκ παιδός ἔλαβον ἔννοιαν περί Θεοῦ παρά τῆς μακαρίας μητρός μου καί τῆς μάμμης μου Μακρίνης, ταύτην αὐξηθεῖσαν ἔσχον ἐν ἐμαυτῷ» (ΡG 32, 825)
[2] «ἄν κρηπίς μή καταβληθῇ γένους ὀρθῶς, ἀνάγκη δυστυχεῖν τούς ἐκγόνους» (Ἡρακλῆς μαινόμενος, 1261)
[3] «Πάντα δεύτερα ἔστω τῆς προνοίας τῶν παίδων» (ΡG 62, 151)
Με λαϊκίστικη ρητορεία και απαράδεκτες διατυπώσεις ο κ. Πέτρος Τατσόπουλος, για άλλη μια φορά, προσπαθεί να καυτηριάσει ό,τι αφορά την Εκκλησία, την Θρησκεία και την Πίστη.
Αυτή το φορά βρήκε και πάλι ως θύμα των απόψεων και της ιδεοληψίας του το πρόσωπο του αγίου Παϊσίου, πιστεύοντας με τον τρόπο αυτό ότι επιβεβαιώνει τον προοδευτισμό του και την διαφοροποίησή του από κάθε τι το εκκλησιαστικό και κατά τη γνώμη του οπισθοδρομικό.
Και είναι αποδεκτή η οποιαδήποτε διαφοροποίησή του, όμως η διακωμώδηση, η αήθη φρασεολογία και η ισοπεδωτική έκφραση του λόγου, με τρόπο ειρωνικό και δεικτικό, μάλλον έλλειψη διάκρισης υποδεικνύουν και αυτοπεποίθησης ως προς την αλήθεια των λεγομένων του.
Επιπλέον ο τρόπος με τον οποίον διακωμωδεί το περιεχόμενο της τηλεοπτικής παραγωγής, το οποίο αναφέρεται στη ζωή του αγίου Παϊσίου, αποδεικνύει την έλλειψη σεβασμού στην λαϊκή ευσέβεια των απλών Χριστιανών και στο αίσθημα θρησκευτικότητας των ανθρώπων εκείνων οι οποίοι τιμούν και σέβονται το πρόσωπο του αγίου.
Ο όρος “αποβλάκωση” είναι ενδεικτικός του τρόπου με τον οποίο ο κ. Τατσόπουλος αντιμετωπίζει απορριπτικά το περιεχόμενο της πίστης των απλών και ευσεβών χριστιανών, επειδή αυτό δεν συνάδει με την υψηλόφρονα διανόηση και λογικοκρατούμενη αυτοπεποίθησή του.
Συγχρόνως αποδεικνύει και το ενοχικό σύνδρομο ή τον τρόπο απενοχοποιητικών διεργασιών που σχετίζονται με το περιεχόμενο της πίστης όταν αυτό ιδεολογοποιείται.
Πρέπει να ξέρει όμως ο κ. Τατσόπουλος, ότι αυτή η πίστη των απλών Χριστιανών κράτησε τον λαό ενωμένο απέναντι σε διχαστικές και διασπαστικές εντάσεις και οι άγιοι ήταν αυτοί που στήριξαν, ενέπνευσαν και ενίσχυσαν τον λαό σε κάθε περίοδο μάλιστα σε καιρούς δύσκολους και σκληρούς για την Πατρίδα μας όταν κάποιοι ιδεολόγοι αγωνιστές την “πωλούσαν” στους ξένους.
Όταν λοιπόν κ. Τατσόπουλε δεν μπορείτε να βιώσετε αυτό το περιεχόμενο της πίστης, καλύτερα να σιωπάτε, να μην το αποδομείτε, ούτε να το αποδυναμώνετε με σκοπό να αποδείξετε την “αποβλάκωση” και την “απενοχοποίηση”.
Ὁ κ. Πέτρος Τατσόπουλος πού μέ τήν πολιτική του σταθερότητα ἀπό τόν ΣΥΡΙΖΑ τῆς Ἀνανεωτικῆς Ἀριστερᾶς καί τῆς Προόδου προσεχώρησε στήν Νέα Δημοκρατία καί προεβλήθη ὡς ὑποψήφιός της ἀνήρτησε μέ ἀφορμή τή νέα σειρά τοῦ MEGA «Ἅγιος Παΐσιος» στό Facebook ἕναν δεικτικό σχολιασμό γιά «ἀπενοχοποιημένη ἀποβλάκωση».
Οἱ χαμηλοῦ ἐπιπέδου διατυπώσεις τοῦ κ. Τατσόπουλου καί ἡ πρόδηλη εἰρωνεία του, μέ τίς ὁποῖες διακωμωδεῖ τήν πίστη τοῦ Ὀρθοδόξου Χριστιανικοῦ κόσμου, δέν ἀποτελοῦν προοδευτισμό διότι ἀποδεικνύουν ὅτι δέν σέβεται τήν πίστη τῶν συνανθρώπων του, δέν τιμᾶ τήν ἑτερότητα, περιφρονεῖ τήν θρησκευτική ἐλευθερία καί τά ἀνθρώπινα δικαιώματα καί προβάλλει φονταμενταλισμό καί θρησκευτικό ρατσισμό διότι προσβάλλει τό ὀντολογικό θεμέλιο ἑκατομμυρίων ὀρθοδόξων χριστιανῶν πού εἶναι ἡ διά τοῦ Χριστοῦ θέωση τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου.
Ταυτοχρόνως λησμονεῖ ὅτι τά ὀλίγιστα δευτερόλεπτα τοῦ ἀνθρωπίνου βίου τοῦ κάθε ὑβριστοῦ καί διώκτου μέσα στήν αἰωνιότητα εἶναι ἀπειροελάχιστες στιγμές πού σέ ἐμᾶς τούς χοϊκούς φαντάζουν σημαντικές, ἐνῶ μπροστά μας ἐκτείνεται ὁ ἀβόλιστος ὠκεανός τῆς αἰωνιότητας.
Ἐπιτίθεται ὁ κ. Τατσόπουλος εἰς τήν πίστη τῶν συνανθρώπων του, ἀλλά τοῦ διαφεύγει προδήλως ὅτι «ἐδόθη τοῖς ἀνθρώποις ἅπαξ ἀποθανεῖν καί μετά ταῦτα κρίσις» στήν ὁποία ἀσφαλῶς δέν πιστεύει ἀλλά δυστυχῶς γι’ αὐτόν καί τούς ὁμοίους του τήν ἀποδεικνύει a contrario ἡ ὕπαρξη τοῦ ἀρνητικοῦ πνευματικοῦ κόσμου καί τά ψυχικά καί μεταφυσικά φαινόμενα καί τήν πιστοποιεῖ ἡ ἄτεγκτη ἀλήθεια τοῦ Πνευματικοῦ Νόμου.
Ἄλλωστε στό Σύμπαν ἐπικρατεῖ σκέψις, νομοτέλεια καί ὑπερμαθηματική ἀκρίβεια καί σκοπιμότης, πού ανάγουν στόν Αἰώνιο καί Ἄφθιτο Δημιουργό.
Μέσα στήν δίνη τῆς ἰδεοληψίας του ὁ κ. Τατσόπουλος παραθεωρεῖ τό ἀναντίρρητο πραγματικό καί ἱστορικό γεγονός, ὅτι αὐτοί οἱ γνήσιοι Ἕλληνες, πού ἦρθαν πρόσφυγες ἀπό τίς ἀλύτρωτες πατρίδες καί συγκεκριμένα ἀπό τά Φάρασα καί πού ἐνέπνευσαν τήν πατρώα εὐσέβεια στόν μικρό Ἀρσένιο, τόν μετέπειτα οὐρανοβάμονα μοναχό Παΐσιο, μέσα στήν ἀφόρητη αἰώνων καταπίεση καί δουλεία τῶν Ὀθωμανῶν καί τῶν Νεοτούρκων, ἀντλοῦσαν τό ζείδωρο ὕδωρ τῆς ἐθνικῆς καί πνευματικῆς τους ἰδιοπροσωπίας ἀπό τήν εἰς Χριστόν πίστη.
Ἐνεπνεύσθησαν ἀπό τά αἵματα τῶν Νεομαρτύρων καί τῶν ἡρώων καί Ἁγίων καί δονοῦσε τήν ὕπαρξή τους ὁ Σταυρός καί ἡ Ἀνάσταση.
Παραθεωρεῖ ὁ κ. Τατσόπουλος ὅτι αὐτοί οἱ ἄνθρωποι θά μπορούσαν μέ μιά ἁπλή δήλωση ὅτι ἀσπάζονται τό Ἰσλάμ νά παραμείνουν στόν τόπο τους καί στό βιός τους, ἀλλά ἐκεῖνοι προτίμησαν τήν ἐξορία καί τήν προσφυγιά καί τήν συμπόρευση μέ τόν σταυρωμένο Χριστό γιατί ἤξεραν ἐμπειρικά ὅτι μόνο μέ αὐτή τή θυσία ἀνάγεσαι στήν Ἀνάσταση.
Αὐτό μεταλαμπάδευσαν στόν μικρό Ἀρσένιο καί αὐτό εἰρωνεύεται ὁ κ. Τατσόπουλος, καταδεικνύοντας ὅτι εἶναι ἄμοιρος τῶν οὐσιωδῶν τοῦ βίου καί ἄγευστος τοῦ πολιτισμοῦ τῶν ἐνθέων.
Ἑπομένως παρέλκει κάθε ἐνασχόλησις μέ τήν νεκρά του ἰδεοληψία, τήν ἀποτυχημένη ἄλλωστε διϊστορικά.
Τήν ἀπάντηση ἔδωσε ἤδη ἡ ἔκρηξη τῆς τελεθεάσεως πού κατεγράφη μέ τήν προβολή τοῦ πρώτου ἐπεισοδίου, ἀλλά καί τήν δίδουν καθημερινῶς οἱ χιλιάδες «ἐρασταί» τῆς ὄντως ζωῆς πού καταφθάνουν στό Ἡσυχαστήριο τῆς Σουρωτῆς γιά νά προσλάβουν εὐλογία ἀπό τόν ἀπέριτο τάφο τοῦ ταπεινοῦ ἀσκητή καί νά ἐμπνευσθοῦν ἀπό τόν ἔνθεο βίο του γιά τήν δική τους ἀγωνιστική πορεία.
Συγχαίρουμε τόν ὀργανισμό ALTER EGO καί τό MEGA γιά τήν ὑπέροχη πρωτοβουλία τους νά εἰσαγάγουν σέ κάθε σπιτικό τήν εὐλογία τῶν οὐρανῶν καί τά ζώπυρα τῆς πίστεως, ἀπαραίτητα δομικά στοιχεῖα κάθε ὑπάρξεως.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
+ ὁ Πειραιῶς ΣΕΡΑΦΕΙΜ
Η προσβλητική ανάρτηση, φερομένη υπό το όνομα του αντιπροσώπου της Ελληνικής Δημοκρατίας σε διεθνείς οργανισμούς για τον κορωνοϊό κ. Ηλία Μόσιαλου, παραμονή των Χριστουγέννων, που χλευάζει την θρησκευτική πίστη εκατομμυρίων ορθοδόξων χριστιανών της χώρας που εκπροσωπεί, και οι συναφείς διαμαρτυρίες μελών της Εκκλησίας που περιήλθαν σε γνώση μας, δίνουν την αφορμή για την γενικότερη υπόμνηση ότι, αν και το πρόσωπο του Χριστού και της Κυρίας Θεοτόκου δεν έχουν ανάγκη οποιασδήποτε ανθρώπινης υπεράσπισης έναντι των ανθρώπινων ύβρεων, οι προσβολές και επιθέσεις κατά του Χριστιανισμού θα συνεχίσουν και θα αυξάνονται κατά τον 21ο αιώνα.
Ο φανατισμός και η έλλειψη σεβασμού στον άλλον δεν είναι αποκλειστικό χαρακτηριστικό των «θρησκειών» ή των «αλλόθρησκων», αλλά οριζόντιο γνώρισμα πολλών ανθρώπων, συντηρητικών και προοδευτικών.
Είναι επίσης σαφές ότι κανένας δεν μπορεί να επικαλείται το επιχείρημα της ιδιωτικότητας για την ρατσιστική συμπεριφορά του, όταν κατέχει θέσεις κρατικής ευθύνης και εκφράζεται δημοσίως.
Ευχόμαστε Καλά Χριστούγεννα με αγάπη, μακροθυμία και προσευχή «ὑπέρ τῶν μισούντων καί ἀγαπώντων ἡμᾶς»
Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου
της Εκκλησίας της Ελλάδος
Του Σεβ. Μητροπολίτου Χαλκίδος Χρυσοστόμου ΠΗΓΗ: .romfea.gr
Γνωστή είναι η προτροπή του λειτουργού σε όσους εκκλησιάζονται και μετέχουν στην ζωή της Εκκλησίας. Είναι ένα παράγγελμα, το οποίο εκφωνείται από τον λειτουργό εδώ και αιώνες. Είναι μια προσταγή προς τους αρμοδίους, να προσέξουν ώστε να ευρίσκονται στον Ι. Ναό μόνον όσοι έχουν τις προϋποθέσεις να συμμετάσχουν στην αναίμακτη θυσία του Χριστού και να κοινωνήσουν το σώμα Του και το αίμα Του, δηλαδή, οι βαπτισμένοι πιστοί.
Μόνον, λοιπόν, οι άθεοι και οι άπιστοι και οι μη μυημένοι ακόμη στην πίστη και οι Κατηχούμενοι δεν μπορούσαν και δεν μπορούν να μετέχουν στο Ιερό Μυστήριο.
Οι Κατηχούμενοι, ωστόσο, ήσαν παρόντες στο πρώτο μέρος της θείας Λειτουργίας, στην διακονία και την προσφορά του Λόγου.
Η Εκκλησία ονομάζει άγιον τον Ιερό Ναό και δέεται για όσους εισέρχονται σ' αυτόν μετά πίστεως, ευλαβείας και φόβου Θεού και για όσους αγαπούν την ευπρέπειά Του. Τον θεωρεί Οίκον του Θεού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι περιορίζει την πανταχού Θεϊκή παρουσία. Ο Ίδιος ο Κύριος τον Ναό τον ονομάζει οίκον του Πατρός Του και μάλιστα τον υπερασπίζεται από εκείνους οι οποίοι τον έχουν μετατρέψει σε οίκον εμπορίου ή σπήλαιον ληστών και τους εκδιώκει με αυστηρότητα και βίαιο τρόπο. (Μάρκ. ια,´17 και Ιωάν. β´,16). Αυτούς μόνον αντιμετωπίζει με την δέουσα αυστηρότητα, ενώ όλους τους ανθρώπους τους προσκαλεί προς τον εαυτό Του με στοργικό ενδιαφέρον και αγάπη. «Δεύτε προς με πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι καγώ αναπαύσω υμάς» (Ματθ. ια´, 28). Επιθυμεί να γεμισθεί ο οίκος Του (Λουκ.ιδ´,23) και γι' αυτό διατάζει τους υπηρέτες Του, όχι απλά να μην εμποδίσουν την είσοδο σε κάποιον, αλλά να εξέλθουν εις τας οδούς και τας ρύμας και να μαζέψουν τον κάθε περιθωριακό και κατατρεγμένο, τους πτωχούς, τους αναπήρους, τους τυφλούς και χωλούς (Λουκ.ιδ´, 23) και να τους φέρουν μέσα και να τους περιποιηθούν. Ο Ίδιος, μάλιστα, ο Χριστός παραθέτει για χάρη τους δείπνο γαμήλιο, μέγα! Η πρόσκληση αυτή απευθύνεται σε όλα τα έθνη!
Ο Ναός ήταν ά-συλος ακόμη και στον προχριστιανικό κόσμο. Στην αρχαιότητα, πράγματι, τα ιερά των θεών ήσαν απαραβίαστα και πρόσφεραν την σεβαστή προστασία της θεότητος σε κάθε φυγάδα και καταδιωκόμενο, ακόμη και αν ήταν δούλος! Αν αυτά ίσχυαν τότε, πολλώ μάλλον ισχύουν μετά Χριστόν, που τα αρχαία παρήλθεν και γέγονε τα πάντα καινά (Β΄ Κορ. ε΄, 17). Η Εκκλησία, ακόμη και ο περίβολός της, από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια είναι καταφύγιο των πάντων, ακόμη και των εγκληματιών και ουδείς μπορούσε να εμποδίσει την προσέλευσή τους ή να παραβιάσει τον ιερό χώρο και να εισέλθει προκειμένου να τους συλλάβει... Ακόμη και αυτός ο Ευτρόπιος, που όταν είχε την δύναμη της εξουσίας θέλησε να καταργήσει το άσυλο και απαραβίαστο του Ι. Ναού, όταν πλέον έχασε την εξουσία και κινδύνευε και αυτή η ζωή του, στην εκκλησία κατέφυγε τρομαγμένος και ζήτησε και ασφαλώς έλαβε προστασία.... Η Εκκλησία, την οποία κατεδίωξε, άνοιξε την αγκαλιά της στο πρόσωπο του ιερού Χρυσοστόμου και τον δέχθηκε....
Ο Ιερός Ναός είναι Οίκος Θεού και όχι ιδιοκτησία κανενός μας και ο Θεός έχει προσκαλέσει όλους μας, λέγοντας «Δεύτε προς με πάντες» και έχει διαβεβαιώσει ότι «τον ερχόμενον προς με ου μη εκβάλω έξω....» (Ιωάν. στ´,37). Συνεπώς, «Τις ημάς χωρίσει της αγάπης του Χριστού;» (Ρωμ.η', 35) και «Τίς εγκαλέσει κατά εκλεκτών Θεού;» (Ρωμ. η', 34).
Ο Θεός είναι πατέρας μας και το δικό Του σπίτι είναι και δικό μας σπίτι!
Εμείς, σαν παιδιά Του, βέβαια, οφείλουμε να δείξουμε φιλότιμο κα να μην λείπουμε από την Εκκλησία και να φροντίζουμε να είναι ευπρεπές το ένδυμα της ψυχής μας...(Ματθ. κβ´, 12) και να μην ξεχνούμε ότι και εμείς οι ίδιοι, αλλά και οι συνάνθρωποί μας, είμαστε έμψυχοι Ναοί του Θεού (Β´ Κορινθ. στ´, 16).
Η Ιερά Μητρόπολη Μάνης και ο Δήμος Ανατολικής Μάνης το διήμερο 26 και 27 Ιουνίου 2021 συνδιοργάνωσαν επετειακές εκδηλώσεις προς τιμήν των 200 χρόνων της Εθνικής Παλιγγενεσίας (1821) και ειδικότερα της Ηρωικής Μάχης του Διρού (1826).
Μήνυμα για την εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου αλλά και την επέτειο 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821
Ἵδρυσις τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Ἡ Ἱερά Μητρόπολις Γλυφάδας εἶναι ἀπό τίς προσφάτως ἱδρυθεῖσες Μητροπόλεις από την Ἱερᾶ Σύνοδο τῆς Ἱεραρχίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, κατόπιν εἰσηγήσεως τοῦ ἀοιδίμου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος Κυροῦ Χριστοδούλου καί ἐγκρίσεως τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας (Φ.Ε.Κ. Α 152/28.6.2002). Εὑρίσκεται στά Νότια προάστια τοῦ Λεκανοπεδίου της Ἀττικῆς και προέρχεται ἀπό τήν διχοτόμηση τῆς ἑνιαίας τότε Ἱερᾶς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης. Η Ἱερά Μητρόπολις περιλαμβάνει τους Δήμους Γλυφάδας, Ἑλληνικοῦ, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης καί ἀποτελεῖται ἀπό 20 Ἐνορίες και απο ένα Μοναστήρι.